نقش معلم و دستگاه های مسئول در ایجاد روحیه و نشاط معلمی
نقش معلم و دستگاه های مسئول در ایجاد روحیه و نشاط معلمی
شادی در روانشناسی، در حوزه «انگیزش و هیجان» بررسی، تحلیل و تعریف میشود.
در تعریف «شادی» از دیدگاه روانشناختی باید گفت وقتی انسان به رضایتمندی و کامیابی و ارضای نیازهایش دست مییابد، احساس و هیجانی در وی ایجاد میشود که از آن به خوشحالی، شادی و خرسندی تعبیر و تعریف شده است. چگونگی ظهور آن نیز به عوامل متعددی وابسته است که فرهنگ، تربیت، ملیت، مذهب و عوامل اجتماعی از آن جمله هستند.
به اعتقاد کارشناسان و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت عوامل پیرشدن روحیه معلمان عبارتند از:
بی انگیزگی و نبود مشوق های کافی برای ایجاد انگیزه در معلمان - عدم شایسته سالاری در آموزش و پرورش - ناعدالتی های اداری و تبعیض ها - نداشتن امنیت مالی - نبود برنامه برای ارتقا سطح علمی ، دینی و اخلاقی معلمان - عدم استفاده از تجارب همکاران بازنشسته و ایجاد نا امیدی در معلمان - لحاظ نشدن ملاکهای لازم برای گزینش معلم در بدو استخدام - ضعف ایمان و اعتقاد قلبی و روحیه جهادی - گرایش به فرهنگ غربی و دنباله روی از سبک زندگی غیر اسلامی - نظام آموزشی کهنه و نبود برنامه برای تغییر و نوآوری در آن - بی انگیزگی دانش آموزان و احساس هدر رفتن زحمات در معلم